Chilisylt och kokboksutmaning

 
För ett tag sedan sprang jag på en rolig grej på bloggen Fika med Eleonore, nämligen en kokboksutmaning. Hon väljer ett tema, sen ska man rota fram en av sina kokböcker och laga ett recept ur dem. Faktum är att det är precis vad jag behöver.

Jag är en sån där människa som har på tok för många kokböcker i förhållande till hur mycket mat jag lagar och hur mycket jag bakar. Dessutom... När jag väl lagar mat så gör jag det inte efter recept. Jag följer inte. Jag inspireras. Men varför ha hyllmeter efter hyllmeter om man inte lagar något ur dem? Så... Jag är på!
 
Månadens tema är Plockat och skördat. Jodu. Det har jag roat mig med ett bra tag nu, vilket knappast undgått någon. Så jag fortsätter på det inslagna temat. Någon okänd har skördat och jag har plockat. I affären :-)
 
Detta är första gången jag är med, och om jag ska vara ärlig så är det faktiskt lite fusk. fredags kokade jag nämligen chilisylt. Och igår ramlade jag in på kokboksutmaningen och såg att temat passade det jag redan lagat. Det är plockat och skördat och det är lagat ur en kokbok...
 
 
...nämlingen en av mina favvokokböcker: Nigella jul. En del av kokboksutmaningen är att man ska skriva en kort presentation av boken, så.. Här kommer den: Jag ÄLSKAR Nigella Jul. Knappast förvånande eftersom jag älskar Nigella och jag älskar jul. Men jag gillar kokböcker som inte bara rabblar recept rakt upp och ner, utan bjuder på historier runt maten, och det hittar man här. Boken innehåller allt man behöver för att klara sig igenom december - juliga drinkar, mat att förbereda för stressiga julklappsshoppingkvällar, stora och små bjudningar, restmat och ätbara presenter. Det är ur det kapitlet detta recept kommer.
 
Chilisylt. Chilisylt is da shit! Det är den där perfekta klicken som passar perfekt till kallskuret, tar osten till nya höjder, gör baconmackan till en lyxmåltid och som dessutom är helt perfekt att ha stående i kylen för att ta med sig till som present vid en middag. Enkelt att göra. Allt är klart på en timme, och av den timmen har ungefär 15 minuter varit aktiva, och resten tillbringats i soffan :-)
 
 
Nigella Lawsons chilisylt
Ger ca 1,5 liter sylt.
 
150 gram röd chili
150 gram röd paprika
6 dl äppelcidervinäger
1 kg syltsocker.
 
 
 
  • Finhacka chilin och paprikan i matberedare. (tillsätt chilin först och sedan paprikan).
  • Lägg sockret och vinägern i en stor gryta och låt sockret smälta på svag värme.
  • Tillsätt chilihacket när sockret har smält och låt det koka i ca 15 minuter. Skumma.
 
 
 
Ta grytan från värmen och låt den stå i ca 45 minuter innan sylten hälls upp på väl rengjorda burkar. Sylten är hållbar i ett år, men öppnad burk bör ätas upp inom ungefär en månad.

Kommentarer
Eleonore säger:

Så roligt att du är med i utmaningen och vilken härlig sylt det blev, måste jag prova någon gång :D älskar Nigellas böcker!

Svar: Ja, jag har som sagt kikat på den sen du började, men aldrig kommit till skott. Nu kom jag till skott utan att jag visste om det så då var det bara att köra. Prova sylten, den är verkligen en höjdare!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-12 | 14:57:39
Bloggadress: http://fikamed.wordpress.com
Fröken Nattfrost säger:

Oj, det lät spännande. Måste testas!

Svar: Ja gör det! Den är verkligen helt fantastist :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-08-16 | 09:44:32
Bloggadress: http://www.nattfrost.se
Marie Bergman säger:

Chilisylt! Vilken grej! :) Måste vara supergott!

Svar: Det är den! Kan verkligen rekommendera!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-02 | 10:46:31
Bloggadress: http://livetiluxemburg.se/
Marie Bergman säger:

Min sambo blev helt frälst så vi ska testa att göra den till veckan tror jag! :)

Svar: Gör det! Får jag föreslå detta till fredagsmyset: http://tomtensdotter.se/2011/october/smorgastarta-med-bacon-och-gorgonzola.html
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-02 | 13:45:32
Bloggadress: http://livetiluxemburg.se/
Karoleen säger:

Nu har jag äntligen sett till att laga chilisylten och den blev jättegod - http://homepinkhome.wordpress.com/2012/12/19/nigella-lawsons-chilisylt/

Tack för tipset! =)

Svar: Attans vad kul! Visst är den toppen?! Passar ta mig tusan till allt :-)
Kram och god jul :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-12-19 | 15:06:19
Bloggadress: http://karoleen.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback