Planering: Recept, inköpslista och körschema

Dags för ett planeringsinlägg igen, tycker ni inte? Julen handlar ju till en väldigt stor del om "Same procedeur as last year? Same procedeur as every year, James". Inte minst när det gäller maten.  Det finns därför en hel del tid att spara på att organisera recepten på ett bra sätt.


Och om man har jullängtan i september kan man ta vara på den.  Använd tiden till att botanisera bland recepten och organisera dem. Visst, en del grejer lär tillkomma allteftersom resten av världen fattar att julen är på intågande. Men man kan ordna en bra struktur.

Vad är då en bra struktur? Tja, bara du vet vad som funkar för dig. En låda med receptkort. Scanna in dem och ha dem i en speciell katalog i datorn. Eller en högst ordinär skokartong om man gillar det manuella. Skriv ner dem i en bok eller i ett worddokument. Vad som helst, bara man vet vart de är när man behöver dem. Minns ett år när jag jagade runt som en skållad råtta tre timmar innan glöggfesten för att hitta receptet på mina saffransscones. Det var INTE roligt.

Jag har ett kombisystem: De recept som jag är nyfiken på och kanske, möjligtvis, eventuellt ska testa får bo i en plastficka eller, om jag hittar receptet på nätet så sparar jag så klart länken istället. Sen har jag ett worddokument där alla familjens juliga recept finns sparade. Där finns alla mammas ordinarie och specialare. Farmors grissylta. Alla mina beprövade glöggtillbehör. Syrrans julskinkegriljering. Jag FÖRSÖKER få svågerns recept på gravlaxsås, men han säger att det inte finns något. Jag är tvungen att tro på honom, men jobbar vidare i ämnet. När något av recepten från plastfickan/de sparade länkarna kvalificerar sig som återkommande (som Hovkonditorns pepparkaksbrownies tillexempel) ja då skriver jag ner det i worddokumentet. Då är det sparat "på riktigt".  I slutet av varje kapitel har jag skrivit ner ett körschema och en inköpslista. Här har jag även skrivit ner sånt som köps färdigt (typ pepparkakor, clementiner och julmust till glöggfesten, smör, bröd, prinskorv, sallad till dekoration osv till julbordet) - annars är det risk att man har sån fokus på det som ska lagas att det färdiga fick bo kvar i affären.

Jag är i ärlighetens namn inte julaftonsgeneral hos oss, det är syster som har den gradbeteckningen. Jag är på sin höjd en hjälpande korpral. Men jag har testat schemat när jag styrt upp påskfirande vid tre tillfällen. Och även när det gäller glöggfesten är körschemat och inköpslistan ovärderlig. Jag vet precis vad som kan förberedas dagen innan, vad som ska plockas fram ur frysen dan före partajet och vad som måste göras i sista minuten. Genom att skriva ner körschemat så hittar man fallgroparna. Och framförallt sätt att undvika dem. Leta moment som kan förberedas. Och hitta krockarna. Det är inte kul om man upptäcker en timme innan gästerna kommer att "satan, det kommer inte att funka, för nu har jag fyra olika rätter som ska tillagas i ugnen på olika temperaturer". Undvik sånt, okej?!

Inköpslistan då? Här finns det ju saker att göra för att förenkla rejält. Hjälpen stavas Excel. Detta fantastiska verktyg som gör så mycket för att underlätta mitt liv. Jag har gjort min godisshoppinglista i Excel och det är så himla smidigt. Denna idé kommer från min mamma. När jag var liten så gjorde hon en liknande tabell inför julbaket. Kaksorten på ena ledden, ingredienserna på den andra. Sen är det enkelt att räkna ihop vad som ska handlas. Men man måste ju göra om det varje år. Och eftersom detta inlägg handlar om att göra livet lite smidigare så kastar jag er raskt ungefär ett år bakåt i tiden. Då skrev jag ett utförligt inlägg om min exceljulgodisshoppinglista. Puh, långt ord det där!

Glöm inte att utvärdera. Var det något som saknades på körschemat eller inköpslistan. Skriv i det på en gång, du kommer att tacka dig själv nästa jul.

Tänkte inte bli mer långrandig än vad jag redan blivit. Bara sammanfatta lite för den som inte orkat läsa hela inlägget  (vilket jag har full förståelse för - det blev lite längre än vad jag hade tänkt...)

  • Basics: Se till att du vet vart recepten är.
  • Självbevarelsedrift: Gör ett körschema - det är där man undviker fallgroparna.
  • Tidsoptimering: Skriv inköpslistan i god tid. Som sagt: gärna i digital form och allra helst i excel, så slipper du göra om det från scratch nästa år.
  • Utvärdera: Notera vad som gick snett i körschemat och lägg till det som glömde att handlas på inköpslistan.Misstag och fel händer alltid. Men man kan ju göra andra fel nästa år. Det blir så mycket roligare om man varierar sig :-)

***

Ha en riktigt bra dag.

 

Kommentarer
Amandas jul säger:

Åter igen ett kanoninlägg från din sida och tack för tipset om pepparkaksbrownien, det blir till att testa det i jul :) Jag hittade förresten ett recept häromdagen och vet du vad det stod på det? "Tomtens dotters rocky road", känns som det kommer vara mitt favoritjulrecept lääääänge :) Gör du egen glögg förresten? När börjar du med den på ett ungefär?

Svar: Tack Amanda, nu blev jag glad :-) Ja Pepparkaksbrownies MÅSTE du testa. Så gott att man nästan dör. Oj, vad kul att det är ett favoritrecept. Men vet du, jag testade något ÄNNU godare förra julen: http://tomtensdotter.se/2011/december/rocky-road-fudge.html... I år blir det inga vanliga rockysar för mig. De är utkonkurerade! Glögg? Nej, den gör jag inte själv, finns ingen anledning när Blossa gör den så bra haha. Men min syrra gör. Men vinbaserad då, så det är ju bara att koka lite av vinet med kryddorna och sen värma med resten av vinet och en skvätt cocnac. Det glöggrecept som alla säger ska vara bäst om man vill göra från grunden är "GP:s dunderglögg". Den ska stå i minst tre, helst 6 veckor. Så mitten av oktober om den ska vara klar till advent. Har inte testat den själv, men en lika glöggtokig kollega gjorde den förra året och hon tyckte att den var GRYMT bra. Recept: http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.220361-dags-for-dunderglogg-
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-18 | 08:33:12
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Jag brukar köra igång med bakningen rätt tidigt å frysa in, men i år är det knökfullt i frysen, så endera mindre kakor, en till frys, eller panikbak längre fram ;-P Får se vad det blir... *ler*
Och ang din fråga har jag överlagt med mig själv om jag ska svara viss, det gick skitbra, broderiet är sååååå fint, med risk att du då skulle vilja se en bild på det hela är det bara att erkänna - jag har inte sytt ett stygn ;-P Vet nog inte ens vart jag gömt broderiet för att döva mitt samvete *fniss* Men nu blev jag sugen på att leta fram det och ge mig på det... KRAM!

Svar: Ja som jägare gissar jag att det inte är helt lätt med frysutrymme nej... Farsan fiskar ju, så utöver den vanliga frysen i köket har de TVÅ frysboxar. En som alltid är igång och en som de har så länge det finns en massa fisk (och kakor) att frysa... Köp till vettja. Eller vänta på att minusgraderna kommer så att du kan använda altanen som extrafrys :-) :-) :-)Haha det var inte meningen att ge dig dåligt samvete. Jag var bara nyfiken ju.
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-18 | 08:43:59
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Ninni säger:

Tack för det underbara inlägget med de kanonbra tipsen!

Svar: ...och tack för din lika underbara kommentar. Den gjorde mig glad ska du veta!
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-18 | 10:50:24
Bloggadress: http://ninjapuff.se
Svensk Jul säger:

Jätte bra inlägg, jag brukar också skriva in i excel skönt då har man en del planering klar år efter år. Smart då man kan lägga till och ta bort om det var något man inte gillade förra året.

Svar: Visst är excel fantastiskt? Jag fattar verkligen inte hur jag har kunnat klara mig utan i större delen av mitt liv...
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-18 | 13:43:43
Bloggadress: http://svenskjul.blogspot.se/
Helly säger:

Men du är då planeringsproffs! Jag känner att jag håller igen lite än för att inte ta ut allt i förskott. Både vad det gäller min blogg och min planering och pyssel mm. Men glöggen, den ska nog få värmas i kväll. Detta väder kräva glögg, eller vad man nu ska säga...

Svar: Haha faktum är att jag förmodligen är den mest förvirrade människa du någonsin har träffat. Därför MÅSTE jag planera och skriva listor och strukturera, annars skulle allt verkligen bli kaos och generalknas och sånt pallar jag inte. Ja, glögg är verkligen ett måste nu. Min flaska är så gott som slut redan, men jag har beställt 5 nya så det känns inte som något att spara på. Drack en snutt igårkväll. Och du, din kola. FANTASTISK! Tack! När jag väl smakat tog det nog inte ens två timmar innan påsen var slut. Och då försökte jag verkligen spara på dem. Du lägger väl ut receptet? :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-18 | 15:39:12
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
AnnaJ säger:

Du måste vara planerings proffs nr 1! Här brukar det vara lite koasartat hos mig (i mitt huvud). Tur att julafton aldrig firas hemma hos mig utan hos svärisarna eller föräldrarna och att Micke har hand om tidsschemat vid julbordet vid advent. Ska nog läsa igenom lite igen och inspireras till att bli ett planerings proffs!

Svar: Fniss. Precis som du är jag KAOS: Så om jag inte planerar och skriver listor och strukturerar så blir det generalknas. Därav planeringen... Och du, alla kan inte ha koll på allt. Det är ju skönt att du har folk som tar hand om dig :-D Precis som jag har... Syster yster kan hon. Men jag är lydig köksslav åtminstånde
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-18 | 16:02:44
Bloggadress: http://www.annasjul.blogspot.com
Katarina säger:

Tack snälla du för länkningen! Kram

Svar: Fina Katarina! Tack för ett av de bästa bakrecepten i världshistorien :-) Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-19 | 09:05:20
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
RaymondVem säger:

Warm Bitcoin on chill snow. Christmas crypto offer with great benefits.
[url=https://partnerrdrprotl.top/go/5423v2/7453][b][u]Coddle yourself to something delightful before New Year![/b][/u][/url]

2023-12-25 | 04:46:17
RaymondVem säger:

Automatical cloud Bitcoin mining for your pocketbook. Safe and reliable.
[url=https://onlcryefinapro.top/go/5423v2/74w2][b][u]Explore it right now![/b][/u][/url]

2024-01-23 | 21:46:55

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback