Macaroner

Känns nästan som att jag är den sista i hela världen (eller i alla fall blogosfären) som visar upp hembakta macaroner. Nu är det inte jag som bakat dem, utan det är min kära mamma - och det gjorde hon med den äran!



Dessa var fräscht citroniga och försvinnande goda. Dessutom sa mamma att de inte alls var så besvärliga, så då måste jag ju passa receptet vidare. Jag ska göra ett eget försök så snart jag hinner :-)

Mamma Nilssons macaroner
Satsen ger ca 40 enkla kakbottnar, dvs 20 fyllda macroner.

Till kakorna:
100 gram mandelmjöl
100 gram äggvita (cirka tre äggvitor)
30 gram strösocker
180 gram florsocker

Färgsätt med några droppar karamellfärg eller 1 msk kakao (i sånt fall: ta bort lite florsocker så att propotionerna bibehålls)

Till smörkrämen:
100 gram rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

Smaksätt med 2-3 msk hallonsylt (minska då ner florsockret till 1 dl) eller finrivet skal från en halv citron + 1 msk pressad citron eller finrivet skal från en lime + 1 msk pressad lime eller 1,5 msk kakao

Gör så här - macroner:
1. Vispa äggvitorna med strösockret på låg hastighet tills det börjar lyfta sig till ett vitt skum. Tillsätt 60 gram siktat florsocker och vispa till en fast maräng på medelhastighet i cirka 2 minuter.

2. Blanda resten av florsockret med mandelmjölet och sikta ihop. Ska macronerna smaksättas med kakao ska även denna siktas med mandeln och sockret. Vänd ner i marängen med en slickepott.

3. Tillsätt karamellfärgen. Vänd ihop smeten tills allt har blandats väl och smeten har en len konsistens.

4. Fyll en spritspåse med marängsmeten och spritsa ut macaroner (stora som en 5-krona) på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt dem vila i ca 30 minuter. Grädda på nedersta falsen i cirka 15 minuter. De ska släppa lätt från bakplåtspapperet när de är färdiga. Låt svalna lite innan de lyfts från plåten. De ska kallna helt innan de fylls med smörkräm.

Gör så här - smörkräm:
Blanda ingredienserna till smörkrämen med önskad smaksättning i en skål. Vispa ihop smörkrämen med elvispens krokar till en slät kräm.

Gör så här - montera macronerna:
Storleken på macronerna skiljer sig lite, så para ihop macronerna två och två så att de funkar storleksmässigt. Bred eller spritsa smörkräm på hälften av dem och lägg samman.

Lite tips:
Om din butik inte har mandelmjöl så går det utmärkt att ordna detta själv. Skålla sötmandel och låt den torka ordentligt innan du maler den i en gammeldags mandelkvarn. INTE i mixer.

Väg ingredienserna. Det är skillnad på äggvita och äggvita...

Macronerma går utmärkt att frysa. De kan också bo i kylskåpet i ca tre dagar.

Det är viktigt att macronerna får vila den där halvtimmen innan de gräddas. Vilan gör att ytan torkar, så under gräddningen reser de sig och får den där typiska "foten". Utan vila kommer ytan att spricka under gräddningen. 


Kommentarer
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Macaroner har jag helt dissat pga min allergi mot mandel, men nog ser de läckra och goda ut måste jag tillstå.... Å jag hoppas du orkar hämta keramiken, annars så har vi nått att se fram emot efter valborg :-D KRAM

2012-04-26 | 08:39:25
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

Ahh... Ja, är man allergisk är det ju en bra sak att låta bli. Jag har iofs hört att man kan göra macaroner på egengjort pistachnötsmjöl.



Det blev ingen hämtning. Men kanske imorgon...

2012-04-27 | 07:15:38
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback