Jordnötspaj med tryffeltäcke

Inte långt kvar till påsk nu. Någon god chokladig kaka att frossa i som en avslutning på en god middag är inte fel nånstans, och när det innehåller jordnötssmör blir det ännu bättre.



Receptet hittade jag HÄR och det är även där jag tagit mig friheten att låna bilden.

Jordnötspaj med tryffeltäcke
1 1/2 dl sirap
350 gram jordnötssmör
1 dl finhackade jordnötter
9-10 dl cornflakes
460 gram mjölchoklad
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Koka upp sirapen i en kastrull, tag bort kastrullen från värmen.
Rör ner jordnötssmöret och rör tills du får en slät smet, rör ner de hackade jordnötterna och cornflakes.
Krossa de mesta av cornflaksen.
Platta sedan ut degen i den smörade formen.
och ställ kallt medan du gör chokladtryffel.
Koka upp grädden på svag värme , och bryt ner mjölkchokladen i en skål.
Häll sedan upp den heta grädden över chokladen och rör om / mixa tills du fått en slät len smet.
Häll sedan över detta över botten.
Ställ kallt – gärna över natten.

Servera med en klick god gräddglass.


Kommentarer
Katarina säger:

Den pajen låter supergod!

2012-04-01 | 15:43:05
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Fyyy för dig, här börjar man träna å så lockar du å tipsar om sådana här godsaker... det är nu jag blundar å testar min karaktär ;-P KRAM

2012-04-01 | 22:13:28
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Anonym säger:

Gjorde faktiskt den för någon vecka sedan. Grymt god! Krispig å lite salt. Mums!

2012-04-02 | 19:26:20
Åsa säger:

För att inte glömma bort alla fel/ändringar jag (i min feberdimma) gjorde som blev fantastiskt bra så skriver jag dom här.
Drygt hälften så mycket sirap
Dubbelt så mycket nötter
ca 2/3 cornflakes
400 g mörk choklad istället för mjölkchokladen.

Nästa gång ska jag nog ha i nån skvätt likör/sprit i tryffeln. Så nu är uppslagsverket uppdaterat. :-)

Svar: Lysande! Allt på samma ställe :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-08-26 | 12:00:03
Åsa säger:

Har, efter empiriska tester, konstaterat att denna går utmärkt att frysa in, glömma bort, hitta igen när man ett par månader senare rotar i frysen efter något helt annat, ta fram och mumsa i sig.

Svar: Finns det nån kvar :-) ?????
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-04 | 21:05:43

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback