Att äta en kram...

Jordärtskocksoppa är en soppa som jag älskar. Det är min och mammas grej. Vi åt det ofta till lunch när jag var barn. Bara en slät soppa med en ägghalva i. Att äta jordärtskocksoppa är som att äta en kram. Lent, mjukt, varmt och mysigt.

Du som inte har koll på jordärtskocka sen tidigare: Det är de där knölarna som ser ut som en korsning mellan färskpotatis och ingefära. Igår var fina Mia här och åt middag, och då blev det bra att pimpa soppan lite extra.



Jordärtskocksoppa med rökt lax, svart stenbitsrom och en klick creme fraiche, sen lite grovmalen svartpeppar på toppen

Jordärtskocksoppa
750 gram jordärtskockor
1 gul lök
2 msk smör
1 liter grönsaksbuljong
salt och vitpeppar

1 dl vispgrädde
1 äggula

Gör så här:
Skala och skiva jordärtskockorna. Hacka löken. Fräs löken i smöret tills dem mjuknar, men den ska inte ta färg. Lägg i jordärtskockorna och rör om. Häll på buljongen och låt soppan koka under lock på svag värme tills jordärtskockan är riktigt mjuk (ca en kvart).
Mixa soppan och passera den genom en sil.
Vispa samman äggula och grädde och rör ner i soppan.
Värm upp, men låt den inte koka - då kan den skära sig.

Serveringstips:
-ett mjukkokt ägg i klyftor
-creme fraiche, rom och kanske lite rökt lax som lyxig förrätt.
-lite purjolök + rökt skinka i tärningar

Pimpa resterna:
Om du mot förmodan skulle få nån soppa över så föreslår jag att du lagar potatisgratäng till middag dagen efter. Det är nämligen en riktig höjdare att ersätta en del av grädden med soppan. Det blir en len och god gratäng, en vanlig har inte en chans mont denna!

Men om jag ska vara helt ärlig...



...så bjöd jag faktiskt på burksoppa. Det finns verkligen ingen anledning alls att laga egen jordärtskocksoppa när halvfabrikatet är fantastiskt. Enda anledningen att laga själv är att det inte alltid är så enkelt att få tag på ovanstående burk. Men NÄR jag tvingas laga själv så är det ovanstående recept jag använder mig av

Edit 2013-08-26. Snyft. Burksoppan har slutat tillverkas.


Tack för era fina ord om muggen och tavlan! Det glädjer mig mycket ska ni veta :-)

Ha en trevlig valborg!

Kommentarer
Katarina säger:

Jag har aldrig ätit jordärtskocksoppa, men det ser gott ut!

2012-04-30 | 09:29:29
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Linda/Candygirl säger:

jag älskar jordärtskockor, men har aldrig ätit dom som soppa. Och att det fanns på burk hade jag ingen som helst aning om...



måste jag leta reda på...

2012-04-30 | 10:13:03
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Katarina: Det ÄR jättegott. Testa :-)



@Linda: Visst är det fantastiska knölar? Leta :-)

2012-05-01 | 09:57:02
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback