Jullista, part 2

Så var det ju det här med jullistor.
Denna lista hittade jag först hos Johanna, har sett att en massa av er redan har fyllt i den.

Jag valde dock att radera bort de första frågorna då dessa redan är besvarade HÄR...


Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
I köket är det ganska klassiskt julrött. I vardagsrummet är det vinrött och guld som gäller.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?

Inte hos mig. Har bott där jag bor nu sedan 2008. Förra året var första gången som jag kände att jag "hittade hem" med julpyntandet här. Så i år är det nog många saker som hamnar på samma ställe som ifjol.
Hos mina föräldrar däremot, där är det viktigare. Om inte barskåpstomten bor i barskåpet så är det inte jul! Det är några specifika tomtar som MÅSTE bo på rätt ställe. De övriga får mamma ställa precis vart hon vill. Visst är jag snäll som låter henne göra det? :-)

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?

Tidigare var jag väldigt traditionell... Granen fick ENBART ha röda kulor och silverglitter. Sånt där trådglitter, ni vet? Tror att det heter lametta eller nåt i den stilen. Nu är jag mer crazy, men det är viktigt att granen ändå har en helhet. Jag gillar INTE granar som är överösta med barnens pynt från dagis (kanske man ändrar uppfattning om det är ens egna barn som drar hem saker, men jag tror inte det...)

Har du ett färgtema i granen?

Nja... Har utgått från mina julgardiner och sedan valt kulor utifrån det. Kompletterat med vitt och guld för att lätta upp lite.

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde?

Jag säger som Mary Poppins: I'm practically perfeckt in every way. Så jag köper precis så många julklappar som jag ska, för precis så många pengar som jag borde. I klartext innebär detta (som ni nog redan har förstått) att jag nog köper lite för mycket :-)

En riktig gran med äkta barr är ett måste hemma
Nope. Inte det minsta faktiskt. Om du läser HÄR fattar du vad jag menar...

Jobba eller vare ledig på julafton?

Som kontorsråtta slipper man det dilemmat. Tack och lov. För det är så klart att jag vill vara ledig.

Jag tycker om att göra listor inför julen

Japp. Jag tycker om att göra listor. Punkt. 

Jenny Nyströms jul eller amerikansk jul?

Dekoratonsmässigt alltså? Jag är nog lite mer amerikansk, i alla fall när det gäller vilka BILDER jag tilltalas av. Den stil jag själv har (och vill ha) är varken eller. 

Mariah Carey eller Carola?

Vilka alternativ. Pest eller kolera i min värld. Frank Sinatra och Tommy Körberg.

Ingen riktig jul utan snö på julafton

Stämmer till 98%. Julafton kommer den 24:e i alla fall, och de fåtal gröna jular jag varit med om har inte gett mig bestående men. Men visst föredrar jag ett vitt, gnistrande vackert och fluffigt snötäcke framför en grönbrun gräsmatta.

Släktbesök ingår alltid på julen

Alltså min släkt består av mig, mina föräldrar och min syster med familj. Thats about it. Och vi besöker varandra hela tiden så klart. Men jag antar att frågan avser om man åker runt till hela tjocka släkten inklusive arvtanter och bryllingar och nästkusiner. Så jag svarar nej på den frågan.

Julstjärnor eller hyacinter?

Alltså så här är det: jag har tillräckligt stora problem med att hitta nånstans att ställa alla icke-juliga blommor under julen (eftersom adventsljusstakarna tar sån plats). Känner inte för att skapa nya problem genom att ta in ännu mer blommor. Dessutom pallar jag inte lukten från hyacinter.

Julgranen in i stugan den 23:e eller långt innan dess?

Till lucia ungefär (mest för att jag inte firar jul hos mig själv).
Hos föräldrarna brukar det bli den 22:a.

Jag rimmar ännu på flera julklappar

Nej, till det är min fantasi för dålig.
Kan dock bjuda på ett universalrim, för den som kör fast:
Rätta mig om jag har fel
Det här är inget hockeyspel

Jultomte är viktigt

Oh ja! De år när julfirandet bara bestod av oss vuxna, innan systersonen föddes, brukade jag tvinga någon att i alla fall ha en tomteluva på sig under julklappsutdelandet.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Till alla. Punkt.

Till vem är det svårast att köpa till?

Svågern är lika j---a hopplös varje år. Dessutom suckar han bara när jag frågar vad han vill ha i julklapp. Suckarna skulle eventuellt kanske (men förmodligen inte alls) kunna ha något att göra med att han brukar få frågan första gången runt augusti.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag gör det gärna själv, men när jag handlar sista minuten-klappar är jag tacksam om butiken slår in dem.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
I år blir det mönstrat, men inte så färgglatt.

Roligast att få i sin julklapp?
Hmm... Jag har fått så otroligt många bra julklappar under åren! Men så här: jag är en jävel när det kommer till att klämma på paket. Min syster har gjort det till en liten sport att varje år köpa något som jag inte KAN lista ut vad det är. Den julklappen gillar jag. Ett år var det ett 100-pack med thepåsar... Perfekt till en sån som mig.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?

En OnePiece. Men de är så dyra så jag tänker inte önska mig en sån.

Jag har alltid fullt upp på julafton med alla bestyr

Min syster är julaftonsgeneral, så det är stressigast för henne. Men jag är hennes lydiga köksslav som står till förfogande både den 23:e och den 24:e.

Julkort ska skickas på posten?
Ja hur gör man annars?!

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton?

Nej vi umgås. Men Kalle är ett måste så klart.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?

Skulle nog säga Piff och Puff. Eller tomteverkstaden.

Julen är mer jobbig än rolig
Skojar du??

Vi åker bort till värmen och firar jul utomlands

Nej i värmen finns det ingen snö! Och ingen frigolittomte.

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar

Vi är familjen. Dvs mina föräldrar, min syster och hennes familj och så jag.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?

Diselråttor och sjömansmöss. Eller Kaspar i Nudådalen 

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julafton hos dig?

Måste de leva idag? Och kan vi förutsätta att alla har en babelfish i örat?
Jesus. Jag är inte kristen alls. Men jag är fashinerad av den historiske personen Jesus. Han var förmodligen en rätt skön lirare som det vore kul att snacka lite med över en mugg glögg.
Astrid Lindgren. Kommentar överflödig.
Frank Sinatra. Så kan han underhålla lite.
Nigella Lawsson. God mat och verkar vara en varm person.
Som joker väljer jag Jeff Scott Soto. Grym sångare. Dessutom har han varit fantastiskt trevlig de gånger jag fått förmånen att träffa honom.

Vilka fem kända personer skulle inte få en inbjudan?

Jimmy Åkesson. Christer Sjögren. Carola. Leila Lindholm. Jan Guillou. 

Vem är det som julpyntar hemma hos er?

Om jag säger som så: Mitt hushåll består av mig. Ibland bor någa dammråttor här. Gissa vem som julpyntar... 

Ve
m klär granen och vem bestämmer hur den ska se ut? Hur SKA den se ut?
Se ovan ;-)

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?

Här borde man väl visa sig vuxen och mogen och därmed välja ge bort. Men jag tycker faktiskt att båda varianterna är lika roliga. Jag uppskattar att ge bort den perfekta julklappen. Och jag älskar att FÅ den där saken som jag själv inte fattat att jag ens ville ha, men den är bara så perfekt. 

Känner du någon julstämning nu?

Lite! Vissa dagar massor, andra dagar inte det minsta.

När kickar din julstämning igång?

På riktigt? Förmodligen i helgen när det är pysselhelg.

När ska man sätta upp adventsljusstakar?

Jag är stikt på det där med första advent. Men jag tycker att det är helt ok att ta fram dem på första advent-fredagen, man behöver inte vänta till söndagen. Tycker jag.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?

Vet inte riktigt ännu... Det har blivit lite olika varianter. Jag har lite uppslag

Som fönsterprydnad, stjärna eller elljusstake?
Både och.

När julpyntar man?

Jag skiljer på att adventa och att jula...
Adventandet ska vara på plats till 1:a advent. Då åker det mesta, förutom tomtarna och granen, fram. Jag börjar jula runt lucia. Lite beroende på när jag åker till norrland. 

Bakar du något till jul? vad?
Saffransscones... Polkagrisar...

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?

Med. För att de SKA vara där. Men jag pillar bort dem :-)

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?

Eget. Och en ask After Eight. 

Vilken senap till skinkan?

Senap är otäckt.

Vilken är din favoritjulskiva?

Tommy Körberg och Oslo Gospel Choir. Helt fantastisk. 

Världens bästa jullåt?
It's beginning to look a lot like christmas med Dean Martin

Hur ser din julfrukost ut?

Skinka, gravad lax.
På juldagen däremot... Då åker RUBBET fram. 

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Bapelsiner. Bapelsiner. Mera bapelsiner. 

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?

Jag måste ha julskinka och ägghalvor och waldorfsallad. Med risk för att bli lynchad, men jag skulle kunna skippa allt som har med sill att göra.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Waldorfsallad. Ägghalvorna brukar vara mitt jobb, men förra året gjorde syrran dem. Sen brukar jag ofta göra en grönsallad av något slag som julas till lite med granatäpplen, blodapelsiner eller liknande.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?

Nej. Men jag har faktiskt aldrig testat.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust. Zeunerts.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Grissylta (men det är fortfarande mamma som lagar den. Men jag har receptet! Mamma har i sin tur fått det från min farmor)

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?

Äta mat, hänga lite med jultomten och glömma bort att det finns ost och kex i kylen.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpeglögg. Blossa starkvin.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?

Blossa starkvin. 

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?

Mandel och russin. Men det är på inget sätt nödvändigt. 

Julknäcke eller vörtbröd?

Jag vill ha sportbröd eller rutbröd.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?

Utan.

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Polkagrisar och kola. Japp, jag gör själv.

Vilka traditioner har ni?

Utöver det som alla andra gör (kalle, tomte, mat osv) så har det NÄSTAN blivit en tradition att glömma bort ostbrickan... Men förra året åt vi.

Vilket gillar du bäst? Markera med fet stil.

Pepparkakor – lussekatter
Skumtomtar – knäck
Ischoklad – marsipan  
Lax – sill
Revbensspjäll – Janssons frestelse
Paradis – Aladdin
Rullsylta – pastej
Glögg – julmust
Rödbetssallad – dopp i grytan
Ris ala Malta – Risgrynsgröt
Hemma – Borta (vad ska jag svara på den? jag åker ju HEM. Men det är inte där jag BOR. Sen åker jag HEM när jag åker tillbaka hit)



Pust! Många frågor blev det. Men nu är det gjort.
Kan jag få be den som konstruerar nästa lista att göra en som det tar en kvart att fylla i istället...?

Kommentarer
Sanna säger:

Sv: Jo, fisksoppa med saffran är hemskt höstigt men det är nog så nära saffran som jag kommer just nu, utan att förstöra känslan man får av lussebullar vill säga :)

2011-10-05 | 06:12:56
Bloggadress: http://sannaschristmas.blogg.se/
Anna säger:

Å vilket härligt inlägg! Nu blev jag alldeles julsugen, känner typ för att börja pynta på en gång :D



Och nej, det är inte givet att man vill ha dagispyntet i granen fastän man har egna barn... Jag älskar mina barn, men julgranen är MIN att pynta. Sådetså :)

2011-10-05 | 09:56:40
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Lisas Vinterland säger:

Hahah jag besvarade hela listan, för att sen upptäcka att det blev helt fel i inlägget.. text flöt ihop, blev fetmarkerad.. hur mycket jag än ändrade och fixade funkade inget. Det tog ju inte lite tid heller... helt i onödan! Nåja, jag har då sett mina svar, får göra om allt igen sen ;)

2011-10-05 | 16:57:29
Bloggadress: http://lisasvinterland.blogspot.com
Tomtens Dotter säger:

Anna: Vänta med pyntet, du lär bli less... Skaffa dig nån året runt-tomte som du kan kela med när längtan blir för stark :-)



Lisa: GUD så frustrerande!!!

2011-10-05 | 21:30:39
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
Johanna säger:

vad roligt att du också svarat på frågorna :)

2011-10-05 | 22:41:21
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback