Recept från Skansen: Godaste renröran

Lovade ju att återkomma med recepten från lunchen på Skansen i torsdags. Maten var speciellt framtagen för att matcha årets julsnaps. Allt var fantastiskt gott, men godast av allt var renröran.



Rensteksröra på Suovas

200 gr suovas
1 rödlök
0,75 dl majonäs
0,25 dl Creme Fraiche
1 msk grovkornig senap
1 dl persilja

Gör så här:
Skär suovasen i små kuber, finhacka persiljan och blanda med resterande ingredienser förutom senapen.
Smaka av med senap, salt och peppar.

Recept: KC Wallberg, Gubbhyllan.

KC var med på inledningen av dagen och sedan dök han upp igen när vi länsat faten och snackade lite med oss. Han verkade vara en väldigt sympatisk herre kille.

En sak som han pratade mycket om var att man inte tänker på småsaker i hemmaköket. Han uttryckte även en viss frustration över att inte alltid få utrymmet att beskriva vissa tekniker utförligt när man skriver ett recept för en tidning eller en kokbok. Det ska trots allt vara läsbart och man måste förutsätta att läsaren har vissa baskunskaper. Läxan han skickade med oss hem var rumstemperatur. Att en röra som denna mår så mycket bättre om man tar fram ingredienserna en stund innan man kladdar ihop röran. Smakerna blandar sig bättre med varandra och röran har lättare, rent fysiskt, att "gå ihop sig". Att man kan förkorta tillagningstiden på en rostbiff med en timme - och dessutom få ett mycket godare slutresultat - bara genom att se till att steken är rumstempererad iställt för kylskåpskall när den sätts in i ugnen.

Återkommer med flera av recepten en annan dag.


Kommentarer
Lina säger:

Vad äter man den till? :) Verkar jättegott!

2011-11-27 | 08:33:59
Bloggadress: http://www.sagojul.blogspot.com
Ellinors julblogg säger:

Det låter himmelskt gott!

2011-11-28 | 23:18:53
Bloggadress: http://ellinorsjulblogg.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback