Mintkulor eller mintkakor

Kära Petra har tjatat på mig några dagar om ett recept som vi gjort några gånger när vi haft julgodiskvällar. Jag är en dålig människa och har glömt det gång på gång, men nu så :-) Som vanligt när vi kommer till gamla recept finns det inga bilder, men ni får helt enkelt föreställa er hur de ser ut.

Smakar ungefär som de där mintkakorna i silverfoliepapper med blått tryck. Goda och lätta att göra. Funkar dessutom finfint att frysa!

Enkla mintkulor/mintkakor:
1 äggvita
4-6 dl florsocker
10 droppar pepparmyntolja (eller efter behag)

100 gram mörk choklad

Gör så här:

  1. Klä en bricka/bakplåt med bakplåtspapper
  2. Vispa äggvitan skummig
  3. Tillsätt pepparmyntolja
  4. Blanda i så mycket florsocker som krävs för att massan ska bli fast, men fortfarande vara smidig. Smaka av så att det är tillräckligt med pepparmyntolja.
  5. Rulla till kulor
    eller
    Kavla ut till en platta, ca ½ cm tjock och ta ut kakor med exempelvis ett nubbeglas.
    Ställ in kulorna/kakorna i kylen en stund.
  6. Smält chokladen i vattenbad och doppa kulorna/kakorna i chokladen.
    Lägg på bakplåtspapper och låt stelna.

Och som vanligt när det kommer till pepparmyntolja: Köp den på Apoteket om ni vill ha bra grejer!


Kommentarer
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Lät gott, å du, du gör godare julgodis av pepparkaksdeg rullad som små kulor doppad i smält choklad än den där dumlen, så var inte ledsen, 08-orna är kanske kloka nog att inte beställa hem sådant otyg till butikerna ;-P KRAM

2011-11-27 | 09:59:19
Bloggadress: http://lurans.blogg.ses
Tess säger:

Låter gott, och väldigt smidigt!

2011-11-27 | 12:47:34
Bloggadress: http://julhostess.blogg.se/
Leo säger:

Vad händer med din blogg efter jul?

2011-11-27 | 16:43:58
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Therese: Må så vara, men jag vill ÄNDÅ prova. Kan själv, du vet :-)



@Leo: Den dör en smula, för att sedan återfödas. Lite som en Fågel Fenix :-)

2011-11-27 | 16:47:53
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback