Kiviks hallonglögg med kardemumma

Jag har min "Stockholmsfamilj" på besök. Petra, Christer och Niklas tittade in efter en liten promenad. Eftersom de såg lite frusna ut så värmde jag så klart på lite glögg för att ge dem färgen tillbaka på kinderna.

Vi provsmakade alltså Kiviks hallonglögg med kardemumma. Glöggen är så gott som alkoholfri (2,2%) och vi tyckte alla att den var god. Känslan av glögg var dock obefintlig.  Smakar mer som saft. Ganska stark saft dessutom, så den kan med fördel spädas med lite vatten. Eller vodka om man vill det.

Så här gick snacket under provsmakningen:

P: Smakar hallonsaft med touch av jul.
E: Smakar ingen kardemumma.
N: Nej kardemumman är borta.
P: Jo men liiite kardemumma känner man ju.
C: Den var trevlig, men väldigt saftig.
P: Det är ingenting man värmer på när man är sugen på GLÖGG.
N: Skulle vara gott när man kommer in från skidbacken.
N: Den har en "tjock" fyllighet som inte saft har.
P: Skulle kunna tänka mig att den är god kall med några isbitar i.

Betyg som varm dryck


Betyg som glögg


Och förresten: Vi testade så klart att dricka den iskall. Kardemummasmaken kom fram mycket mera då, men saften/glöggen blev ännu starkare då. Så dricker man den kall: späd den med fördel med lite vatten och tillsätt några droppar citron.


Kommentarer
Emelie - Emelies Christmas säger:

Kul att läsa vad du/ni tyckte om glöggen :)

2011-11-20 | 22:27:37
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback