Planering inför julen, tidig november

Många stressar upp sig rätt mycket över det här med julen. Å ena sidan förstår jag det. Å andra sidan handlar det om att bestämma sig vad som är viktigt för just MIG. Precis som du måste bestämma vad som är viktigt för DIG. Planering och prioritering. Svårare än så är det inte.

Jag är helt övertygad om att de flesta av er återkommande läsare har råkoll på vad ni ska och vill göra. Men jag har märkt att en hel del av er som googlat sig hit söker på planering + jul + lista så varsågoda:

Detta lämpar sig att göra omgående:

  • Boka biljetter om du ska resa någonstans.
    Ett litet tips om du ska resa med tåg: För några år sedan skulle jag och Petra, som jag vid den tidpunkten delade lägenhet med, boka biljetter tillbaka hem till Stockholm. Vi har våra föräldrar på var vårat håll, och skulle sammanstråla i Sundsvall för att göra sällskap på tåget hem. En biljett från Sundsvall till Stockholm skulle kosta över 800 kronor. Petra kom på den briljanta idén att kolla vad det skulle kosta om man tog en snabb mellanlandning i Gävle. Så genom att boka Sundsvall-Gävle, och sedan Gävle-Stockholm kunde vi få samma resa för halva priset. Det sjuka var att vi inte ens behvöde göra ett stopp i Gävle. Det var på samma tåg, vi behövde bara byta platser...

  • Gör en julklappslista.
    Skriv ner vilka personer du ska köpa julklappar till och vad de ska få. Påbörja shoppingen så snart som möjligt, det är skönt att sprida ut inköpen över två löner...

  • Gör en planeringslista över städningen.
    Det är skönt att ha koll på vad man vill ha gjort. Och många saker kan man faktiskt börja med redan nu. Som i mitt fall: det går alldeles utmärkt att "julstäda" det där köksskåpet som anfaller mig varenda gång jag öppnar luckan... Samlar ni också på er för många plastburkar? Det är ju tur att det inte gör ont när de landar på tårna :-)

  • Kolla belysningen.
    Ner i förrådet och kolla så att ljusslingor och adventsljusstakar fungerar. Shoppa extralampor om det behövs.

  • Sätt upp julbelysningen i trädgården/på balkongen.
    Skönt att ha det gjort medan det fortfarande är plusgrader ute, så att man slipper göra det med stelfrusna händer... Glöm inte att genomföra ovanstående punkt först, Eva!

  • Kolla storlekarna.
    Har du barn så är det en bra idé att kolla så att lucianattlinnen och liknande har rätt storlek även i år. Kolla även att ljusen i luciakronan/tärnljusen fungerar och att det finns glitter.

  • Gör en planeringslista för resten av julen.
    Vad det nu innebär i ditt fall... Kanske är du julaftonsgeneral och behöver ha råkoll på julbordet och dess innehåll. Eller så är du ansvarig för julgodiset, och då kan det vara bra att kolla igenom recepten och skriva inköpslista redan nu.

Kommentarer
Thereses jul säger:

sv: Ja absolut! MEN, nere i ett hör så hittade vi ett stort hål i påsen... Det gör en ju givetvis väldigt misstänksam. Kul är det i alla fall! :)

2011-11-05 | 15:38:04
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.com
Marika på Odlingspyssel säger:

Vill lägga till en sak på listan, eller kanske ersätta med en befintlig punkt: Boka julstädning, en grovstädning till första advent och sedan en vanlig städning till strax innan jul.



Då är det bara att pynta på efter första advent (alla tar väl in granen då som är julälskare?) och sedan fräscha upp innan jul.

2011-11-05 | 18:57:51
Bloggadress: http://odlingspyssel.blogg.se/
Linda säger:

Jag har min planering i huvudet. Fast jag älskar listor.. Och så har jag min svarta julbok som jag fyller i varje år.. planerade klappar, inköpta klappar, fådda klappar, planerad mat, vad blev för mycket, vad blev för lite, vad ska vi ändra.. osv. DEN är jättebra. För allt minns man inte.

2011-11-06 | 10:28:15
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback