Fredag igen. Tack för det, Televerket

Vet ni en sak... Idag är det sista arbetsdagen, och sedan är det dags för en veckas TOMTESEMESTER. Det är alltså inte frågan om att slappa och vila. Nej, fönster ska putsas, fläkten ska rengöras, kakel ska skrubbas och så vidare och så vidare och så vidare. När lägenheten blivit kliniskt ren är det dags att adventa härhemma. Gardiner, ljusstakar och hela faderullan. Äntligen.

Jag tycker att det är viktigt att hålla på det där med första advent för pyntet. Eller första advent-ish ska jag kanske säga: hemma hos mig ser jag till att ha allt klart till fredagen före första advent, så att man har hela helgen att njuta av det fina.

Jag kan nästan bli lite irriterad när jag ser adventsljusstakar i fönstren redan nu. Jag brukar intala mig själv att fönstrets ägare alldeles säkert, helt klart måste vara utomlands och har därför plockat fram ljusstakarna redan nu, för att de ska vara på plats när h*n kommer hem några dagar efter första advent... Förnekelse är bra saker ibland.

Lite juliga saker har dock smugit sig in redan.

Adventsljusstaken står på köksbänken, mest för att jag ska kunna bestämma hur den ska se ut. Nu behöver jag lite hjälp från er: Nån form av band ska knytas på ljusen. Men ska det vara de smala banden till vänster? Eller de lite tjockare till höger? Grön mossa? Vit mossa? Fejksnö i form av grovsalt? Så många val...


Sen hittade jag en jättefin burk med Lonka i helgen. Jag tror att det var på Rusta som den inhandlades. Inte julig, men väldigt röd, så den hjälper till med julkänslan lite. Den har därför fått flytta in i glögghörnan i köket.

Och för er som inte uppnått den aktningsvärda åldern av 32 år, och därmed inte minns:
Frasen "Tack för det, Televerket" kommer från nån otroligt gammal reklam för Televerket (som sedan blev Telia och därefter Telia Sonera)


Kommentarer
Julstugan säger:

Det smala snöret tycker jag sen gillar jag grön mossa min favvo till juldekorationer, måste bara komma mig ut i skogen och plocka lite.

2011-11-18 | 07:38:25
Bloggadress: http://julstugan.blogspot.com/
Helena - Hellys Jul säger:

Oj, när jag läste Julstugans kommentar fnissade jag för jag skulle nog ta tjocka snöret (så det tar för sig) och den vita mossan så det blir en fin färgskala. Eller kanske den gröna så det bryter av... Förstår ditt dilemma.

Om jag ser en advenstljusstake redan nu tänker jag ondare tankar än du. Nämligen att de var för lata för att ta ned den från förra året...

Såg Lonkaburken på ICA igår. Tittade på den länge och manade mig själv: Har redna FÖR MÅNGA burkar. Typiskt, den är jätte fin. Var fudgen god?? OCH VAD ÄR DET I GLASBURKEN???

2011-11-18 | 07:57:33
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Det smala bandet och grovsalt röstar jag på :-D

2011-11-18 | 08:10:17
Bloggadress: http://lurans.blogg.ses
Johanna säger:

Haha,ja det är många viktiga val så här i väntans tider! Det är så skönt att fler har de kära bekymren...:)

Alla tycker lite olika som vanligt, jag tycker det bredare snöret plus grön mossa. Vill man bli totalt förvirrad är det bästa tipset att fråga på bloggen, haha!

Annars ang. burken så är den ljuvlig och tycker den bidrar till julkänslan!



Minns "tack för det televerket" klart som korvspad tyvärr....vilket säger en del om ens ålder. :)

2011-11-18 | 08:20:38
Bloggadress: http://johannaskriversagor.blogspot.com/
Amandas jul säger:

Det smala bandet, och någon fin mossa :)

2011-11-18 | 08:48:34
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se/
Lina säger:

Jag tänker ta in mina julsaker imorgon - tradition! :)

2011-11-18 | 22:11:40
Bloggadress: http://www.sagojul.blogspot.com
B-M B säger:

Väldigt vackert fat som det är, så salt vore modernt och frächt. Själv hade jag valt grön mossa som alltid samt det breda hemslöjdsbandet. Lycka till med alla alternativ.

2011-11-19 | 12:39:42
Carola L säger:

Kaffebönor är snyggt också :-)



Jag tror att en hel del som har ljusstakarna/stjärnorna framme(men inte tänder dem)är gamla människor som kanske inte fixar att göra det själv - då får man liksom passa på när hjälp finns tillgänglig. Jag har hängt upp julgardiner hos syrran i veckan för nästa vecka hinner jag inte och hon sitter i rullstol och hennes tjej är blind. Däremot ljusstakar och stjärnor fixar pappa till veckan någon dag. Imorgon ska jag skura ordenligt i köket och fixa upp julgardiner där iallafall.

2011-11-19 | 18:09:20
Bloggadress: http://mammamuh.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback