Fenomenet med årets julklapp

Okej, så idag har årets julklapp presenterats. Jag är lite fashinerad. Handen på hjärtat alla ni därute... Hur många av årets julklappar har ni faktiskt gett någon under det år (eller +/- nåt år) klappen utmämnts? Om vi skulle ta och gå igenom listan och se vad som finns.

Det är ju en synnerligen varierad lista som presenterats genom åren:
1988 Bakmaskin 2000 DVD-spelaren
1989 Videokameran 2001 Verktyget
1990 Woken 2002 Kokboken
1991 CD-spelaren 2003 Mössan
1992 TV-spelet 2004 Den platta tv:n
1993 En doft (parfym) 2005 Ett pokerset
1994 Mobiltelefonen 2006 Ljudboken
1995 CD-skivan 2007 GPS-mottagaren
1996 Internetpaketet 2008 En upplevelse
1997 Det elektroniska husdjuret 2009 Spikmattan
1998 Dataspelet 2010 Surfplattan
1999 Boken 2011 Färdigpackad matkasse 
[KÄLLA]

Jag vet inte hur det är i er familj, men vissa av julklapparna återfinns konstant under vår gran. En bok är det ALLTID någon som får. CD-skivan är inte lika poppis nuförtiden, men under 80-talet kunde man alltid hitta en LP-skiva i något av paketen, och under 90-talet hittades alltid en CD-skiva. Även upplevelser (exempelvis teaterbiljetter, restaurangbesök, festivalbiljetter osv) finns under vår gran mer eller mindre varje år. Även om parfymer och mössor inte är årligen förekommande så är det inte heller något som jag kan koppla specifikt till 1993 eller 2003. De dyker upp titt som tätt helt enkelt.

I övrigt så återfinner vi många rätt bra saker, men är det verkligen typiska julklappar? Den som har gett bort ett internetpaket som present till någon, räck omgående upp en hand. Platt-TV då? Händer upp. Vi provar med Surfplattan? Jag ser fortfarande inga händer i luften. Många har säkert gett bort en mobiltelefon som present de senaste åren, nu när man kan köpa dem relativt billigt. Men 1994 kostade en lur för tusan en halv månadslön, så jag tror inte att det var någon stor julklapp då. 

Jag har lite svårt att analysera de första åren, men om vi kollar in 2000-talet så vågar jag påstå att verktyget, kokboken och pokersetet är de saker som varit vanligt förekommande i tomtens säck. Det känns som saker som faktiskt kan bli presenter. De övriga sakerna är mer något man köper till sig själv - oavsett hur mycket uppsving produkten fått under året.

Som årets julklapp: ett abbonemang på en matkasse är något som jag mycket väl skulle kunna tänka mig - i alla fall om hushållet hade bestått av fler personer än mig. Men att ge bort i present är på tok för kostsamt. Att köpa en surfplatta till någon är inte heller möjligt med min högst normala inkomst.

Nä, jag säger som de sa på Nyhetsmorgon i morse: ge bort en get istället!


Kommentarer
Julstugam säger:

Hey hey, håller med till 100%

2011-11-16 | 04:03:42
Bloggadress: http://julstugan.blogspot.com/
Anna säger:

Håller med. Förstår inte riktigt logiken i den där årets-julklapp-listan. Kan tänka mig att min lillebror fick ett elektroniskt husdjur på "rätt" år, om det var då de var som mest poppis. Bok fick garanterat någon i familjen på rätt år, antagligen även verktyg (typ det enda maken önskar sig). Men de där jättegrejerna som platt-tv och suftplatta- det har knappast vanliga svenssons råd att ge bort till höger och vänster.



Getter, hönor, vaccin och myggnät däremot ger jag varje år till folk som redan har allt. Känns bättre i både hjärta och mage :)

2011-11-16 | 09:39:56
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
suzan säger:

sKIT go blogg du har där !

jag undrar om du vill kolla in lite i min blog.. för den har sjunkit jätte mkt :( blir alltid så ledsen av att titta på min statsik !

Jätte gulligt om du kunde kommentera också! puss på dej !!! http://ssuzan.devote.se

2011-11-16 | 12:31:59
Bloggadress: http://ssuzaan.devote.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback