Tårta på burk?

Det är ju ingen hemlighet att jag älskar Nigella Lawson. En såndär typisk Nigellagrej som jag varit sugen att testa läääänge är Trifle. Egentligen är det ju tårta i en skål, men det är lite kul att göra på ett annat sätt ibland. På annandagen var det dags att göra trifledebut.



Det var inte så himla lätt att hitta fotograferingsljus. Men jag är knappast ensam om det problemet så här i vintertid...

Det här är mer en skiss och ett hopkok snarare än ett recept. Men så här gjorde vi vår varant.
Syster hade gjort en vit chokladtryffel som inte ville stelna. Vi räddade den genom att göra en rulltårta med tryffelfyllning. Rulltårtan skars upp i skivor, och dessa doppades i en sås på mixade hallon, björnbär och Cointreau. Rulltårtsskivorna lades i botten på en skål, och sedan på med marsankräm, vispad grädde och hackade pistagenötter.

Som det så ofta blir när man gör något för första gången så blir det inte riktigt som man tänkt sig. Till nästa gång vill jag ha en fräschare fyllning, den vita tryffeln blev lite kvalmig. Man skulle kunna nöja sig med att baka rulltårtsbotten skära den i fyrkantiga bitar (istället för att rulla ihop till en tårta) och doppa i nån bärsås i stil med ovan. Det var även för lite tårta i förhållande till grädden och marsankrämen.

Jag kan definitift tänka mig en midsommartrifle med mixade jordgubbar som sås, massvis med skivade jordgubbar i ett lager mellan marsankrämen och grädden och något som knastrar ovanpå. Pistagenötter blir nog bra även där. Tål att funderas på, och det är ju ett tag kvar till midsommar :-)

Kommentarer
Marie/Underbara Juletid säger:

Jomen det ska börja planeras i tid;)

Gott nytt år!

2011-12-31 | 00:34:04
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Lina säger:

Gott nytt år! :)

2011-12-31 | 08:35:56
Bloggadress: http://www.sagojul.blogspot.com
Tomtemor säger:

Den var godare efter ett par dagar, då hade rulltårtan dragit åt sej bären o blivit alldeles underbart god, så kontentan av det hela, gör den minst en dag före. Hälsningar Tomtemor

2011-12-31 | 10:18:18
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Marie och Lina: TACK!!



@Mamma: Perfekt, det är bra att veta. Och vi gillar ju saker som kan förberedas, eller hur :-)

2012-01-08 | 00:25:54
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback