Sista receptet från Skansen: Krämig chokladfondant

Nu är det dags att bjuda på det sista receptet från snapsprovningen på Skansen. En supergod fondant som snapsmästaren rekommenderade den nya O.Pn till.



Krämig chokladfondant
24 små fondanter, eller 12 stora

280 gram rumstempererat smör
250 gram mörk choklad 72%
150 gram socker
4 st ägg
4 st äggulor
50 gram vetemjöl
40 gram kakao

Gör så här:
Smält chokladen i vattenbad. Smält smöret i kastrull på medelhög värme, rör ner sockret och till sist chokladen. Dra sedan undan från värmen. Vispa först ihop äggen med äggulorna i en separat bunke och vispa sedan in äggsmeten i chokladsmeten. Sikta mjöl och kakao under omrörning i smeten tills en lätt trögflytande konsistens uppnåtts. 
Smöra en muffinsplåt och grädda av i 200 grader.  Små fondanter i ca 3-4 minuter, stora fondanter i ca 5-6 minuter. Var försiktig så att endast det yttersta höljet blir gräddat för att behålla den krämiga smeten inne i fondanen. Använd mjuka fingrar och var försiktig med redskapen när fondanten ska lossas från muffinsplåten. Enklaste sättet är att försiktigt skära runt fondanten och formen, lägg ett bakplåtspapper över och sedan en tunnplåt och vänd sedan snabbt upp och ner.


Kommentarer
Helena - Hellys Jul säger:

OH MY GOD! Hur gott ser inte där ut då!!!! Shit "pomfritt"!! Ska du gör själv? Verkar som om de kan vara svåra att göra.



Nä du, här åks det inte bil, det blev SJ som bara var 10 minuter sen. Ända från Stockholm var det som att åka genom ett vintervykort. Så enormt vackert snölandskap. Men ungefär 40 minuter innan Gbg tog snön slut. Lite typiskt på nått sätt!



Å varför kör jag inte bil?? Jo, här har du en som aldrig har skaffa sig ett körkort! Pinsamt men sant. Skyller allt som oftast på att mina föräldrar inte heller har det...

2011-12-20 | 16:24:23
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Anna säger:

Å jösses, vad det såg gott ut!

Tack för kommentaren om granen, och jag är benägen att hålla med... I år är det en riktigt mysig, maffig gran vi fått tag i :)

2011-12-20 | 20:26:29
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback