Recept från Skansen: Västerbottenostkräm

Här kommer ytterligare ett av recepten från Skansen: en supergod och smakrik kräm med Västerbottenost. Västerbotten är förmodligen den godaste osten i hela världen, och när jag köper  hem den själv tycker jag faktiskt att det bästa man kan använda den till är en macka: sportbröd, smör och några skivor västerbotten. Mums.



Men om man vill laga något med den så är den här krämen toppengod. Vi smetade den på hårt tunnbröd och njöt för fulla muggar. Receptet nedan är receptet som vi fick med oss, men röran som vi serverades innehöll ingen forellrom. Det stod helt enkelt en skål på bordet som vi kunde ösa ur. Otrevligt värre, tänk vilket jobbigt liv man lever ibland :-)

Västerbottenostkräm
4 klämmor
200 gr västerbottenost
1,5 dl Creme Fraiche
0,5 dl färskost
2 tsk Skansen Julsnaps 2011
1 tsk flingsalt
2 msk forellrom

Gör så här:
Skär ner osten i små bitar och smält försiktigt på låg värme i kastrull. Tillsätt Creme Fraiche och rör om konstant tills smeten börjar smältas ihop. Mixa sedan i mixer till en slät kräm tillsammans med färskosten. Smaksätt med snaps och flingsalt. Låt svalna något. Bred ut smeten i tunnbrödet och avsluta med färsk rom, rulla ihop.

En sak som jag vill testa denna till är som dressing till en Caecarinspirerad sallad: Romansallat, krutonger, mjukkokt ägg och smörstekta kantareller. Eller kräftstjärtar kanske.


Kommentarer
Isabell säger:

Detta recept skall jag snarast utsätta min familj för! Allt som har att göra med västerbottensost och snaps är en favorit :) Tack! vad spännande med nå nytt....

2011-12-05 | 15:15:35
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Lät sjukt gott, ska testas här hemma, definitivt!

Och klart Tomtens Dotter luktar glögg å polkagris ;-D Barn är uuuunderbara! KRAM

2011-12-05 | 19:19:04
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback