Fredagsmiddag v 48 - Saffransrisotto med räkor

Äntligen december! Jag tänkte fortsätta att ha ett juligt tema på fredagsmiddagarna nu, och en favorit är att göra risotto som smaksätts med massor med parmesan och lagom med saffran.


Bild och recept kommer ifrån ICA.

Mitt sätt att göra risotto följer ovanstående recept ganska väl. Lite småskillnader dock: Jag gillar att ha torkade trattisar med. Jag brukar passa på att göra buljongen på blötläggningsvattnet från svampen, det är ju dumt att hiva det! Dessutom brukar jag använda grönsaksbuljong. Trattisarna får fräsa med löken från början. Sockerärtorna tycker jag är godast råa de gånger jag har dem med. Om jag däremot lyxar till det med grön sparris får de sig ett snabbt uppkok. Sen skippar jag citronen i slutet av tillagningen. Men jag rundar av med en rejäl klick smör.

Smaklig måltid!


Kommentarer
Victorias Jul säger:

Tack så mycket. Ja januari kommer väldigt snart. Måste börja göra i ordning för bebisen snart känner jag

2011-12-01 | 08:00:05
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se/
Linda/Candygirl säger:

Svar: Näe det stämmer... alla våra blommor får anpassa sig - och det gör dom. Men granen får jag anpassa mig efter. Och det är vattning två ggr per dygn som gäller - morgon och kväll. Men det kan jag leva med i fyra veckor. Gör man det barrar den typ ingenting. (brukar det vara i alla fall...)



Och, ja.. det var en gitarr i fjol. Har inte varit och shoppat nåt ännu (det finns inga roliga julgransdekorationer i glas på min lilla ort, jag måste åka några mil) men däremot blev vi förärade med en stor dito i glas i går. Väldigt ocrazy. Men väldigt vacker. (Den får eget inlägg)

2011-12-01 | 08:53:09
Bloggadress: http://www.candygirl.nu

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback