Sylt och pannkaka

Idag ska jag till finaste Klooooonen (i och för sig min enda klon, men hon hade varit finast även om jag haft flera) och ha mys. Solen skiner och vi har planerat att sitta på balkongen och dricka oss lite småfulla på rosé.

Imorgon ska vi äta pannkakor till frukost och eftersom jag under året - på nåt underligt vis - har gått och fått någon genetisk defekt som yttrar sig i en längtan att sylta och safta så är kyl och frys fyllda. Alltså tar jag med mig några burkar.



Burken med rosa lock innehåller en blandsylt på röda vinbär, krusbär och jordgubbar.
Burken med brunt lock innehåller chilisylt
Burken med blått lock innehåller en blåbärssylt med vit choklad, ett recept som jag hittade i boken Gott Att Ge Bort av Linnea Siedel.

Chilisylten är för övrigt ett recept som kommer från Nigella Christmas. Jag gjorde den första gången förra hösten och sen dess är jag fast! Den är god till ta mig fan allt. En riktig höjdare ihop med gorgonzola. Eller att lägga en klutt på skinkmackan. Eller som tillbehör till kött och pommes-middagen. Till det mesta helt enkelt. Jag kan inte vara utan den.

HÄR finns receptet. Hur lätt att göra som helst, och alla jag testat den på älskar den (vilket gör att det inte är helt fel att ha nån extra burk stående i kylen, så har man alltid en "gå bort"-present redo) Hållbarheten är ungefär ett år, men när man väl öppnat burken bör den ätas inom en månad.

Kommentarer
Svensk Jul säger:

Mmm vad gott måste jag testa :)

2011-08-27 | 16:46:07
Bloggadress: http://svenskjul.wordpress.com/
Alexandra - kärlek på tallrik säger:

Vad spännande med chilisylt! Och den där blåbärssylten lät himmelskt god också - med vit choklad <3



Och den där vännen som plockar svamp och inte äter den är ju en ängel! Honom vill jag bli kompis med också ;)

2011-08-27 | 20:44:02
Bloggadress: http://daedalsmat.sajto.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback