Lästips: Vinterns Goda Ting och Amelia Jul

Nyss hemkommen från en trevlig kväll. Har hållit ett utbildningspass för några kollegor på ett annat kontor och blev medbjuden på middag. Dagens bästa är inte Amelia Jul, utan det är att jag har träffat min kollega M som jag inte träffat sedan januari. Efter att ha jobbat intensivt tillsammans under 1,5 år och sedan inte alls så blir det lite tomt. Även om det finns telefoner. Så det var jättemysigt att äntligen, ÄNTLIGEN träffa henne igen.

Men eftersom det här är en julblogg så byter vi raskt ämne och övergår till lite lästips. Eller rättare sagt, jag ska nu tipsa om saker som jag inte själv läst, men det blir nog bra ändå, haha!

image77
Vinterns Goda Ting

Anna Bergenström och Fanny Bergenström


Nyutgåva som släpptes idag eller 9:e november beroende på vart man läser.... Har själv inte läst den, men har andra böcker av Anna Bergenström (Annas Mat är min absoluta kokboksfavorit). Jag gillar verkligen hennes sätt att beskriva matlagning. Det är helt utan pekpinnar. "Ta lite av råvara X och något mer av råvara Y. Om du inte gillar råvara Y så går den alldeles utmärkt att ersätta med råvara Z. Ibland brukar vi laga detta på sätt 1 men lika ofta gör vi det på sätt 2". Och det är precis på det viset jag (och de flesta andra) lagar mat. Det är nog inte många som står med måttsatsen i högsta hugg och slaviskt följer recept, utan mer använder recepten som en skiss att arbeta utifrån. Hennes sätt att skriva (i alla fall i tidigare böcker) inbjuder verkligen till detta. Mer Anna Bergenström åt folket.




Amelia Jul

Needs no introduction, therefore she gets none.
Ska sätta mig med en kopp the nu och bläddra i mitt alldeles nyinköpta egna exemplar.




Kommentarer
Hanneles jul säger:

Kul, glömde köpa Amelias, när jag var i affären, men har ju två andra tidningar :)

2007-11-01 | 09:25:11
Bloggadress: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Tomtemor säger:

Tack :-)

Ett mail ligger och väntar i din inkorg

Monica

2007-11-01 | 18:15:54
Bloggadress: http://tomtemor.blogsome.com/
Evasleva säger:

jag håller med om att Annas kokbok är jättebra!
Amelia jul kommer nog hamna här hemma, men idag har jag läst Drömhem och trädgård med massor av fina jultips.

2007-11-04 | 01:16:51

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback