Tindra Glögg

Julkretsen tipsar om Tindra Glögg. Raskt drog jag öronen åt mig eftersom jag läste vad DN:s vinskribent skrev för en vecka sedan.

image97Så här skriver DN:s Bengt Göran Kronstam:
"Bara en enda glögg känns direkt hälsovådlig: 2007 Tindra vinglögg "glittrande" (nr 97966, 69 kr/50 cl). Den är lika välsmakande som hårgelé spetsad med julgransglitter. Hela Tindraserien är förresten lika efterlängtad som regn på julafton."

Läs hela artikeln

Glöggälskare som jag är kände jag mig ändå mer eller mindre tvingad att titta vad Saturnus skriver om dropparna. Och hårgelé eller inte: Är du diabetiker (hej mamma) så kommer en efterlängtad nyhet, nämligen en osötad vinglögg. Vet att många väntat länge på detta. Så det kan väl ändå vara värt att testa.... För miljövännen så finns även en ekologisk glögg.

Här har du hela utbudet:
På systemet:
  • Den Glittrande vinglöggen
  • Starkvinsglögg med rom
  • Ekologisk vinglögg (KRAV-märkt)
  • Vinglögg utan tillsatt socker
  • Choklad&Pomerans
Utan sprit, kanske i en livsmedelsbutik nära dig:
  • Ekologisk glögg (KRAV-märkt)
  • Utan tillsatt socker
  • Lättvinsglögg
Om det finns någon därute som testat någon av Tindraglöggarna blir jag tacksam för en liten kommentar. Kan inte hjälpa det men jag är, trots Kronstams avskräckande ord, nyfiken.

Kommentarer
Julkretsen - en blogg om julen! säger:

Ja, man vet ju aldrig! Man får helt enkelt smaka och avgöra själv! :p

2007-11-12 | 23:16:09
Bloggadress: http://julkretsen.blogg.se
lina säger:

Vilken ska man välja? Kanske alla!

2007-11-13 | 13:23:11
Bloggadress: http://linalikesmat.blogspot.com
maggie säger:

Jag måste erkänna att jag tycket inte om såna smaksatta glöggar.
Men ska till systemet och beställa några st av årsvinglögg, de kommer till användning ;-)

2007-11-13 | 17:34:16
Bloggadress: http://minjul.blogg.se/
Tomtens Dotter säger:

Personligen kommer jag INTE att köpa Tindra. Men jag hoppas att mamma gör det så kan jag smaka en klunk av hennes istället.
Det finns så mycket glögg som jag VET är god.
Maggie: Årgångsglöggen kommer definitivt till användning. Och om den inte gör det så kan du skicka resterna till mig haha

2007-11-13 | 17:37:12
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se
Hanneles jul säger:

Förr i tiden gjorde vi ju glögg själva, värmde en flaska billigt rödvin med kryddor, söta kan man efter egen smak eller sötningsmedel.

2007-11-14 | 10:15:44
Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
zimmy säger:

Jag har testat samtliga Tindra-glögg. Flera är riktigt goda, om än något översötade (och även den osötade innehåller faktiskt sötningsmedel). Sämst är dock just Glittrande. Den är lite fet och geleartad och glittret ser bara osmakligt ut, speciellt om man inte dricker ur genomskinliga, genomlysta, muggar.

2007-11-14 | 21:42:47
Tomtens Dotter säger:

Zimmy: Jättekul att få ett utlåtande av någon som smakat. Jag tar din varning angående Glittrande på allvar. Översötad glögg har aldrig varit någon favorit (det är därför jag hela tiden predikar om Dufvenkrooks) så det lär inte bli någon favorit. Men om mycket sötma är det största problemet med de övriga så behöver man i alla fall inte vara "rädd" för att köpa dem. Tack

2007-11-14 | 23:57:40
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se
Carina säger:

Nej va trist att läsa, jag har juköpt den
glöggen men ännu inte smakat, hoppas
verkligen inte att det är så illa som
de skriver!
Lucia chokladen är jag supernyfiken på,
men jag får allt vänta till nästa helg :-)

2007-11-17 | 13:51:00
Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se
Daniel Ernstson säger:

Tindra starkvin glittrande. Doftar gott, pepparkaksdeg och glüwein. Den är något simnig och glittrar vackert. Men den smakar inte så härligt som man byggt upp! Precis som den alkoholfria varianten är den inte se söt, men den smakar konstigt faktiskt. Har svårt att förklara närmare, men Ja, Konstigt verkar vara ordet. Gimmick på ett glöggparty när alla är fulla, men nej den kommer inte att inhandlas fler gånger!

2007-11-21 | 07:40:35
Bloggadress: http://theernst.blogspot.com
Pelle säger:

Kul att läsa om Tindra. Någon som vet hur alkoholstark den utan socker är?

2007-11-24 | 22:16:16
Tomtens Dotter säger:

Pelle: Efter att ha förstorat bilden så att allt såg ut som ett "blurr" så tyckte jag mig kunna utläsa 10%

2007-11-25 | 00:36:55
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se
Rimna säger:

Jag smakade Tindra igår... Och det var ingen faktiskt ingen höjdare. Inte ens glittret kunde lyfta smaken! Dessutom blev man glittrig om munnen... Men det kanske är ett trevligt partytrick!

2007-11-25 | 08:45:56
Bloggadress: http://www.rimna.blogspot.com
Pelle säger:

Tindra: Tack för hjälpen med den upplysningen!

2007-11-25 | 22:08:08

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback