Julklappstips: Astrid Lindgren

Har just tittat på TV4 där de visade en dokumentär om allas vår Astrid. Underbara tant, såna som hon borde alltid få finnas. Vi har nog alla läst hennes underbara böcker både en och två gånger. Sett filmerna. Skrattat åt farbror Melker, varit rädda tillsammans med Bo Vilhelm Olsson. Önskat sig en sommar på Saltkråkan eller en kompis lika galen som Pippi Långstrump.

image111
Det är mer eller mindre vår plikt att sprida Astrid vidare till dagens barn. Själv har jag inga egna barn, men jag köper böcker åt min systerson ibland. Kom bara ihåg att det räcker inte med en bok om barnen är små eller halvsmå. Vi vuxna måste ta oss tiden att verkligen sätta oss ner tillsammans med dem. Krypa upp i mysfotöljen med en bok. Läsa högt. Diskutera vad det är på bilderna.

IKEA Family har just nu erbjudande på Pippi Långstrump Har Julgransplundring för 59 kr. Det kan väl vara en bra början? IKEA Family skriver Kapitelindelning och ny, luftigare sättning av texten gör det enkelt och tilltalande för nybörjarläsaren.


Kommentarer
Julkretsen - en blogg om julen! säger:

Hon är en pärla den kvinnan!

2007-11-14 | 22:11:34
Bloggadress: http://julkretsen.blogg.se
Julkretsen - en blogg om julen! säger:

Eller ja, var..

2007-11-14 | 22:12:16
Bloggadress: http://julkretsen.blogg.se
Maggie säger:

Jag såg att Emil vinner över Pippi på Aftonbladet.se i omröstningen om favoriten.
Vad tycker ni?

2007-11-14 | 22:37:21
Bloggadress: http://minjul.blogg.se/
Tomtens Dotter säger:

Gud... Alla är bra på så olika sätt. Men Ronja är den jag gillar mest. Karlsson på Taket den jag gillar minst.
Sen gillar jag hennes kortare "fristående" berättelser om Allrakäraste Syster, Nils Karlsson Pyssling och bäst av de korta: Ingen rövare finns i skogen.

2007-11-14 | 23:47:08
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback