Recept: Till julbordet

Antar att vi överlag är rätt dåliga på följande saker när det kommer till julbord:
1.
Gröna inslag
2. Förnyelse
Tänkte hjälpa mig själv (och er?) lite på traven, eftersom jag har ett par tips som är nya, i alla fall för mig.

Om vi börjar med det gröna inslaget då... Här har jag inspirerats av en sallad som jag åt på Tyrol när vi var där på julbord med jobbet. Tyrolsalladen innehöll ruccola, gul apelsin och rödlök + en dressing på balsamico och olja.

Färsk spenat
Blodapelsin
Rödlök
Valnötter
(granatäpple)
Olja
Balsamico
Svartpeppar
Salt


Propotionerna får ni tyvärr fixa själva eftersom jag bara komponerat receptet i huvudet utifrån Tyrolsalladen.... Tipsade tidigare i år om DENNA SALLAD som också låter väldigt god.

Sen kanske det kan vara roligt med en ny sorts sill. Förra året hittade jag denna röra hos Hemgalen (som numera huserar på gatan i stan så jag länkar dit istället) och funderade på att göra den och lägga på ägghalvor. Det blev inte så. Däremot visade jag receptet för en kollega. När vi kom tillbaka efter julledigheten berättade hon att hon gjort en sillinläggning av den. Bara tagit sillbitarna ur en burk Abbas, sköljt av och blandat ner i röran.

Här kommer receptet på röran:
Räkröra med saffran:

300g skalade räkor
1dl purjolök
1dl majonnäs
1/2 påse saffran (ca 25g)
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk sambal oelek

Gör så här:
1. Skala räkorna. Spara några till dekoration, hacka resten. Skär purjöloken i småbitar. Skala vitlöksklyftan.
2. Blanda samman majonnäs, saffran, vitlök och sambal oelek. Rör ner purjolöken och räkorna. Lägg upp i en skål och dekorera med räkor. (Eller, som sagt, lägg ner sill i röran. Eller använd den på ägghalvor)

Passar även på att lägga en länk till ett inlägg från förra året där jag lagt upp recept på några av mina julbordsfavoriter: Waldorfsallad och ägghalvor med pepparrotscreme och löjrom.

Kommer du att förnya julbordet något i år?
Vad är ditt gröna inslag?
Vad MÅSTE du ha på julbordet?

Kommentarer
Hanneles jul säger:

Både:
1. Gröna inslag
2. Förnyelse
I vår jultradition igår det att testa någort nytt, gärna från ett annat land :)

2007-12-16 | 21:55:26
Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
Fd Tomtemor säger:

hmm .. grönt .. grönkålen runt skinkan *fniss*

Förnyelse .. nja .. vi är ju väldigt traditionsbundna så den enda förnyelsen är ev byte av recept på köttbullar eller en ny sillinläggning. Det ska vara som det alltid varit :-)

2007-12-17 | 17:58:10
Bloggadress: http://matprataren.blogspot.com/
Lotta säger:

Jag äter inte kött så jag är alltid på jakt efter nya saker till julbordet!

I år tänkte jag prova att göra vegetarisk "sill" - ska tydligen gå utmärkt med aubergine!

2007-12-17 | 19:46:12
Bloggadress: http://juleljus.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback