Andra advent, julfest, julbock, helgens glögg och lite mer

Så har ytterligare en helg passerat. Idag har vi fått tända ljus nummer två och snart är det lucia. Hur kommer det sig att december går så fort? I jämförelse med exempelvis februari som enligt almanackan är den kortaste månaden men mentalt är minst dubbelt så lång som december eller juli...

Glögg/födelsedag:

Igår hade jag min årliga glögg/födelsedagsfest. Det var en väldigt bra kväll. Mina underbara vänner var här, även om jag saknade några som tyvärr hade andra planer. Tack för att ni kom, tack för presenterna och tack för att ni alltid bidrar till att göra mitt liv så mycket bättre än vad det varit utan er.

Julfest med jobbet:
I morgon har vi julfest med jobbet. Vi ska bege oss till ett av Stockholms alla julbordsställen, dricka glögg, äta god mat och festa. Men om jag känner mig själv rätt så sticker jag efter maten. Har varit så himla trött på sista tiden så jag vill egentligen bara vara hemma och sova.

Julbocken i Gävle: image162
Att brinna eller inte brinna, det är frågan.
Jag tillhör nog dem som tycker att julen inte blivit en RIKTIG jul om inte bocken brunnit. Jag förstår naturligtvis att man försöker skydda den på alla sätt och vis, men ändå.... Same procedeur as every year, James. Så det borde ju gälla även för bocken.. Vad tycker du?

Gävlebocken uppfördes första gången 1966. Det är inte många år den stått orörd, men som sagt: Det är tradition. 1970 brändes bocken redan 6 timmar efter uppförandet. Det är väl i värsta laget. Det ultimata är ju om den brinner till nyår, trettonhelgen ungefär. Nyfiken på när den brunnit, när den stått kvar? HÄR finner du historiken.

SVT:s julkalender "En riktig jul"
Nu har jag sett tillräckligt många program för att ha fått en uppfattning. Första känslan var "mysig" och efter avsnitt nr 9 är jag fortfarande jättenöjd. Den har fortfarande en bit kvar till Dieselråttor och sjömansmöss, men jag förväntar mig inte att varje julkalender ska vara den bästa.

Kommentarer
Hanneles jul säger:

Förstår mej inte på vitsen med att bränna bocken, men nu ska det ju inte gå...

2007-12-10 | 06:35:15
Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
På landet, Mot skogen säger:

Jag älskar årets julkalender! Den är så mysigt julig, och Elfrid är ju helskön!! Igår var inte barnen så sugna på att titta, men jag knallade upp och tittade själv :)kan inte missa!
Nemi är underbar...som vanligt!
Ha en bra måndag!

2007-12-10 | 07:22:15
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com
lina säger:

Gillar också en riktig jul!!!

2007-12-10 | 17:11:04
Bloggadress: http://linalikesmat.blogspot.com
kattis säger:

Jag är så stolt över våran Julbock här i Gävle och jag vill gärna att den står kvar för all evighet! ;D Tänk att vi har en världskändis i Gävle :)

2007-12-11 | 08:26:24
Bloggadress: http://tummelisas.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback