På uppmaning från Tomtemor

1. Hur mycket glögg har du hunnit dricka denna säsong?
Detta är avancerad matematik, så jag nöjer mig med att svara: ungefär hur mycket som helst. Har testat hela systemets sortiment förutom Luciaglöggen. Just nu står det 11 tomma flaskor under diskbänken (även om de flesta är sen glöggfesten förra lördagen). Om det inte har framgått redan så fullkomligt ÄLSKAR jag de röda dropparna.

2. Vad har du i din julgran?                                                            
Min julgran är 130 cm bara.. Men den innehåller följande:
Röda kulor som hänger i röda sidenband (blandat med matta och blanka kulor).
Röda stjärnor (matta)
Tomtehuvuden i keramik
Guldgirlang (istället för glitter)

3. Beskriv din typiska julafton.
I år ska vi för första gången fira jul hos min syster, så jag vet inte riktigt hur det kommer att se ut, men en gissning är väl att
Jag vaknar hemma hos mamma och pappa.
Äter frukost (hårdbrödmacka med julskinka, rostad macka med gravlax + the) och fixar till mig
Går till syrran
Fixar i köket (waldorfsallad, fruktsallad, ägghalvor) samt köksslav i allmänhet, gör det syrran säger åt mig att göra...
Runt 14 kommer resten av familjen så att vi ska hinna med en glögg innan Kalle Anka
Klockan 14:50 gör vi som resten av sverige; slår på TV:n för att se vad Oldsberg har att säga, sedan tar vi någon hårt i hand, så ger vi oss av till tomteland.
När Kalle är slut är det dags för julbord.
Sen kommer tomten, och någon av oss ska iväg till en annan familj och tomta.
Och om vi inte har ätit tillräckligt så är det nu dags för efterrätt. Ris a la Malta. Fruktsallad till barnen (dvs mig)
Resten av kvällen spelar vi kort, umgås, småtjafsar om reglerna i det kortspel som vi spelat de senaste 15 jularna och mår bra i allmänhet.

(vi har alltid firat hos mamma och pappa tidigare. Standard brukar vara att när alla gått hem kommer mamma på att hon har ju ost och kex, så jag, mamma och pappa sitter i soffan och maler i oss *skrattar*)

Bonusfråga: Vilka är dina tre julbordsmåsten?
1. Julskinka. (inte det godaste, men utan julskinka så blir det ingen jul)
2. Ägghalvor
3. Grissylta (en sylta gjord på grisfötter och fläsklägg)

Kommentarer
Tomtemor säger:

Julskinkan är ett måste hos mig också. Jag måste ha köttbullar och prinskorvar också för att det ska kännas son julbord.

2006-12-20 | 17:53:56
Bloggadress: http://tomtemorsjulblogg.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback